Aug 14, 2017

HOW TO BE A GOOD LISTENER ?

Assalamualaikum :)

Hi semua ! Hopefully semua sihat harini. Kali ni Say nak share tips untuk jadi seorang pendengar yang baik. Kenapa kita kena jadi good listener ? Sebab kita pun nak listener kita jadi good listener kan so kita kenalah jadi good listener dulu. 

Tahu tak korang ? Kalau kita jadi good listener, kita ada good listening skill tau which is dia mendorang kita untuk ada skill pemahaman yang baik dan secara tak langsung kita dapat berfikir dulu sebelum mengeluarkan kata-kata so tak adalah main belasah je haha. Tips ni based on observation and experience Say sendiri. Kalau ada yang tak setuju tu Say minta maaf dulu okay.


" Sambut Sebagai Pendengar Bukan Pencerita "




"LISTENING WITH OPEN MINDED"

  • Don't judge immediately

Senang je nak mendengar dengan fikiran terbuka ni,  'jangan cepat menghukum'. Korang kena dengar dulu cerita dia sampai habis, faham dulu even ada benda yang korang tak setuju korang tahan dulu. Terus je dengar and focus, jangan cepat sangat menghukum sebab dia tak habis cerita lagi youalls. Kalau dia dah habis cerita pun korang jangan judgemental sangat. Chill je.

Ada orang cakap kalau nak mendengar dengan fikiran terbuka ni kita kena letak diri kita dalam situasi orang tu so kita lagi open minded lah sebab kita in dengan situation orang tu. Kalau korang boleh buat macam tu baguslah tapi Say tak setuju dengan benda ni sebab Say tak boleh. Say percaya everyone punya situation is different even kita letak diri kita salam situasi tersebut pun solution kita berbeza-beza so dengar jelah tak payahlah nak letak diri kita dalam situasi dia pulak. Kau dah kenapa kan haha.


"LISTEN AS LISTENER NOT A STORYTELLER" 


" Sambut Sebagai Pendengar Bukan Pencerita "

Kenapa Say guna perkataan sambut ? Sambut tu kiranya macam mana kita respond dekat orang yang bercerita tu. Setiap orang ada cara berbeza-beza untuk sambut cerita orang tapi ada yang sambut dengan betul and ada jugak yang sambut dengan cara yang salah. Ni tips fav Say so jangan risau Say akan share macam mana nak elak jadi seorang pencerita ketika menjadi seorang pendengar. Then barulah korang faham apa maksud " Sambut Sebagai Pendengar Bukan Pencerita ".


Don'ts :

  • Comparing the experience

Kita boleh share experience kita tapi kita tak sepatutnya membandingkan past experience kita dengan masalah orang yang bercerita dengan kita tu. Tahu tak korang, orang yang bercerita tu akan rasa sangat sensitive bila korang try nak banding bandingkan experience korang dengan masalah yang dieorang hadapi. Korang kena focus dengan cerita dia sebab dia cerita masalah dia dekat korang, yang korang beriya-iya nak bandingkan experience korang tu kenapa ? korang pendengar je so dengar jelah kenapa nak cerita experience korang pulak ? 

  • Change the topic 

Nampak macam pelik je kan, kenapa pulak nak tukar topic tiba-tiba tapi ada je yang buat. Why not kita dengar dulu and focus sampai habis cerita dia. Kalau dia need solution kita try help. Ni dah lah tiba-tiba korang tukar topic lepastu cerita yang dia cerita tu pun macam no point je dia share dengan korang. Tergantung sepi bak kata Haqiem Rusli. Better dia cerita dengan dinding ye dak ? So janganlah nak tukar topic sukahati. Ingat tau kita ni pendengar bukan pencerita.

  • Interrupt in the middle                                         

Interrupt ni dibolehkan bila kita nak lagi faham cerita dia je. Means interupt yang boleh untuk bertanyakan soalan je. Soalan pendek je tau jangan tanya lebih-lebih. Kalau soalan korang panjang, tunggu dia habis cerita dulu baru tanya sebab kalau kita interrupt, dia punya kebarangkalian untuk lupa jalan cerita dia tu ada. Sebab masa dia nak cerita tu dia dah susun atur dah pastu korang dok potong potong cerita dia then jadi tak best lah. Faham ?


"BE SYMPATHIZE"

Say bagi easy tips je macam mana nak tunjuk simpati kita. Tak payah lah nak practice buat muka simpati yang plastic sangat tu, cukuplah korang tunjuk korang minat nak dengar cerita dia pun dah ada tanda simpati dah. Macam mana ? Guna perkataan seperti :

Wow, yeke, lepastu, DLL

Elakkan guna 'Oh' sebab dia mungkin rasa korang tak berminat dengan cerita dia. Macam Say kan bila orang dah start cakap oh, Say dah turn off dah cerita.


"DO NOT HELP IMMEDIATELY"

Part ni Say selalu perasan bila orang tu dah habis meluahkan perasaan, korang cepat je nak bagi solution laju-laju yang sometimes korang pun macam tak sure je dengan apa yang nak disampaikan. Why not lepas dia cerita tu kita fikir sekejap dan faham dulu then barulah kita tolong dia. Jangan tergopah gapah okay, kita bukan masuk competition siapa bagi solution cepat, dia menang. NO.


 "MUST REMEMBER"

Tips yang sangat simple tapi sangat penting. Korang mesti ingat cerita yang diceritakan tu. Bukan nak suruh ingat semua tau, ingat yang point point pun okay. Sebabnya tak kan nak suruh orang tu ulang balik kot, dah macam dia cerita dua kali pulak. Nampak naaa korang tak focus lalu orang yang nak meluahkan perasaan tu pun berhuhuhu. Boleh dapat ?

So inilah lima tips yang Say dah shared. Hopefully bermanfaatlah okay untuk semua. Say believe semua ada dream untuk be a better person same goes like me. Semoga impian kita yang suci lagi murni tu tercapai one day, Amin. 




Lots of Love,
Sayza Jazznie

No comments:

Post a Comment